۱۳۹۵ دی ۵, یکشنبه

نامه به ترامپ رئیس جمهورمنتخب آمریکا


  نامه به ترامپ رئیس جمهورمنتخب آمریکا 

گروهی از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی که در خارج از کشور به سر می‌برند، در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران شدند.
متن فارسی این نامه، شنبه ۲۴ دسامبر در سایت شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا منتشر شده است. این سایت، امضا کنندگان نامه را «گروهی از اپوزیسیون ایرانی» توصیف کرده و نوشته است که قصد تماس تلفنی و دیدار با ترامپ را دارند.
در این نامه آمده است: «در سال ۲۰۰۹، میلیون‌ها ایرانی خواهان دمکراسی به خیابان‌های تهران آمدند و خواستار حمایت رئیس‌جمهور اوباما از اعتراضاتشان شدند. در پاسخی ناامیدکننده، دولت رئیس‌جمهور اوباما در یک جهت‌گیری غیرقابل باور و با چرخشی ۱۸۰درجه‌ای نسبت به همه ارزش‌های بنیادین ایالات متحده آمریکا، هم‌زمان با به گلوله بسته شدن تظاهرکنندگان در خیابان‌های تهران، مشغول نامه‌نگاری پنهانی با خامنه‌ای رهبر مادام‌العمر ایران بو.».
در بخش دیگری از این نامه آمده است: «۳۴ سال قبل زمانی که «احمد قصیر» جوان ۱۸ساله لبنانی با دستور رهبران جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله، نخستین بمب‌گذاری انتحاری قرن بیستم را با قتل خود و ده‌ها انسان دیگر به اجرا درآورد، هنوز خبری از القاعده و داعش نبود. قتل‌عام نویسندگان «شارلی ابدو» را نیز می‌بایست تنها حلقه دیگر زنجیره‌ای دانست که با فتوای قتل سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی توسط خمینی آغاز شد و امروز جایزه دولتی تعیین‌شده برای آن به میلیون‌ها دلار رسیده است».
امضا کنندگان نامه به رئیس جمهوری منتخب آمریکا ابراز عقیده کرده‌اند: «تقسیم تروریست‌ها به خوب و بد و مذاکره و امضای قرارداد با حکومتی که در کنار حمایت کامل از گروه‌های تروریستی نظیر حماس و حزب‌الله و عملکردی مؤثر در مرگ هزاران سرباز جان برکف آمریکایی در عراق و لبنان، هنوز بر جایزه قتل نویسندگان و روزنامه‌نگاران در کشورهای دیگر اصرار دارد فقط و فقط زمینه‌ساز فجایعی به مراتب دردناک‌تر خواهد بود».
آن‌ها ادامه داده‌اند: «داعش و حکومت اسلامی ایران، دو روی سکهٔ تروریسم بنیادگرانه اسلامی هستند. کابوس جهانی تروریسم بنیادگرای اسلامی تنها زمانی پایان خواهد یافت که خلافت اسلامی (داعش) و حکومت اسلامی در ایران جای خود را به نظام‌های منتخب مردمی طرفدار صلح و رفاه دهند».
در این نامه که برای دونالد ترامپ فرستاده شده، آمده است: «متأسفانه ایرانیان یکی از قربانیان اصلی رویکرد زیان‌بار هشت سال گذشته دولت آمریکا در خاورمیانه بوده‌اند. نمونه‌ای از این سیاست‌های زیان‌بار، تحویل پنهانی صد‌ها میلیون‌ها دلار پول نقد به فرماندهان سپاه پاسداران و امپراطوری مالی آیت‌الله خامنه‌ای در ازای آزادسازی گروگان‌ها بود که جمهوری اسلامی را به سرکوب بیشتر در داخل و دخالت افزون‌تر در منطقه ترغیب کرد؛ به طوری که امروز کشور ما در آستانه جنگی تمام‌عیار با همسایگان عرب و دیگر متحدان آمریکا قرار دارد».
امضا کنندگان نامه، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه خامنه‌ای و سپاه پاسداران شده و در آن آمده است : «ما از رئیس‌جمهور منتخب می‌خواهیم که این پیام آشکار را بفرستد که ایالات متحده افزایش تهدیدات جمهوری اسلامی ایران علیه شهروندان خود و همسایگانش را تحمل نخواهد کرد. دولت جدید در همکاری با کنگره، باید تحریم‌های موجود علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و امپراتوری مالی خامنه‌ای را گسترش دهد و از وزارت خزانه‌داری بخواهد که این تحریم‌ها را به شدت به اجرا درآورد».
نگارندگان نامه با تاکید بر ضرورت فشار بر نظام حاکم بر ایران، نوشته‌اند: «ما از دولت آینده می‌خواهیم که یک رژیم جامع تحریم را علیه آن گروه از مقامات ایرانی که ناقض حقوق ایرانیان در ۴ دهه گذشته بوده‌اند تدوین کند. برنامه موشک‌های بالستیک ایران، یک تهدید نه فقط برای منطقه که برای جهان است؛ ما از رئیس‌جمهور منتخب می‌خواهیم که یک ائتلاف بین‌المللی را برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران و وادار کردن این رژیم برای متوقف کردن برنامه موشک بالستیک دوربردش تشکیل دهد».
آن‌ها همچنین افزوده‌اند: «ما معتقدیم که ایالات متحده باید با رفتار مخرب سپاه در منطقه، در تمام جبهه‌ها، و با تمام ابزارهای موجود مقابله کند. پاشنه آشیل رژیم اسلامی این است که مردم ایران دیگر از آن حمایت نمی‌کنند. ما از دولت جدید می‌خواهیم که از ایرانیان طرفدار دمکراسی که هدفشان جایگزین کردن رژیم خمینیست تهران با یک حکومت مبتنی بر دمکراسی لیبرال است، پشتیبانی کند».
در پایان این نامه آمده است: «زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده به جای مذاکرات محرمانه با حاکمان فاسد و بنیادگرای اسلامی، در کنار مردم ایران بایستد. ایرانِ بعد از حکومت اسلامی، ظرفیت آن را دارد که یکی از ثابت‌قدم‌ترین متحدان آمریکا در جهان باشد. ما امیدواریم که آمریکا تحت رهبری شما، به مردم ایران کمک کند تا کشورشان را از تندروهایی که چهار دهه است بر آن حکومت می‌کنند، پس بگیرند». 
این نامه به امضای ۳۰ تن از فعالات سیاسی، فعالان مدنی و زندانیان پیشین در زندان‌های ایران رسیده است.
هنوز مشخص نیست واکنش ترامپ به این نامه چه خواهم بود و تیم ترامپ چه رویکردی در قبال ایران خواهد داشت؛ اگرچه ترامپ از مخالفان توافق هسته‌ای با
تهران بود.

امضاکنندگان:
عبدالرضا احمدی – فعال سیاسی – زندانی سیاسی پیشین
احمد باطبی – فعال حقوق بشر – زندانی سیاسی پیشین
احمد عشقیار – فعال سیاسی – عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران
علی نظری – زندانی سیاسی پیشین – عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران
علیرضا کیانی – زندانی سیاسی پیشین – عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران
امیرحسین اعتمادی – زندانی سیاسی پیشین – رئیس مرکز بین‌المللی مطالعات لیبرالیسم
امیریحیی آیت‌اللهی – پژوهشگر در مطالعات ایران
آرش سبحانی – موزیسین – فعال حقوق بشر
اشکان صفایی – پژوهشگر تاریخ خاورمیانه
اشکان یزدچی – فعال سیاسی – زندانی سیاسی پیشین
آویده مطمئن‌فر – روزنامه‌نگار
بهزاد مهرانی – زندانی سیاسی پیشین – عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران
برزومهر طلوعی – فیزیکدان
دانیال جعفری – پزشک
حامد شیبانی راد – پژوهشگر در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه
کاوه شیرزاد – فعال سیاسی – از بنیان‌گذاران شهروندیار
لیونا عیسی‌قلیان – عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران
مجید محمدی – جامعه‌شناس – نویسنده و محقق در جامعه و سیاست ایران
مسعود مسجودی – ریاضیدان – عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران
میثم مهرانی – فعال سیاسی – عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران
محمد افرازه– برنامه‌ساز تلویزیونی
نیما راشدان – پژوهشگر دمکراسی دیجیتال
پدرام رفعتی – فعال سیاسی – زندانی سیاسی پیشین
صبا فرزان – روزنامه‌نگار – مدیر اجرایی «فارین پالیسی سیرکل»
سلمان سیما – فعال سیاسی – زندانی سیاسی پیشین
شهرزاد کریمی – برنامه‌ساز تلویزیونی
شای خطیری – فعال سیاسی
شایان آریا – فعال سیاسی – حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات)
سیاوش صفوی – زندانی سیاسی پیشین – عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایرا
یوحنا نجدی – اقتصاددان و محقق علوم سیاسی – فعال سیاسی